عروسی اسلامی

The islamic wedding- برپایی عروسی بانشاط بدون گناه -العرس الاسلامی

عروسی اسلامی

The islamic wedding- برپایی عروسی بانشاط بدون گناه -العرس الاسلامی

عروسی اسلامی

حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله هم برای دختر مکرمه خودشان مجلس عروسی گرفتند، شادی کردند و مردم شعر خواندند. زنها دست زدند و خوشی کردند.
مقام معظم رهبری

طبقه بندی موضوعی

عروسی و ازدواج یکی از سنتهای دیرین است که اسلام نیز روی آن پافشاری دارد در روایات وارد شده است که یکی از مواردی که ولیمه دادن و دعوت مردم به غذا بسیار مستحب است عروسی است چه اینکه در عروسی اولیای دین مانند امام علی (علیه السلام) و حضرت فاطمه مردم دعوت شدند و خداوند نیز بر این سنت حسنه تأکید کرده و از آوردن عروس در خانه خشنود است در حدیثی از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده است «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الْعُرْسُ وَ یُبْغِضُ الْبَیْتَ الَّذِی فِیهِ الطَّلَاق» خداوند خانه ای که در آن عروس و عروسی هست را دوست دارد و خانه ای که در آن طلاق رخ می‌دهد را دوست ندارد. کافی ج 6 ص54
نکته دوم

اینکه شاد بودن در این مجالس از لوازم آن است و مبادا گمان کنید که اسلام با شاد بودن مخالف وهمواره با غم و اندوه سازگاری دارد بلکه بر عکس شادی و خوشحال بودن در این مجالس وجود دارد زیرا این سنت حسنه یکی از مصادیق شادی و خوشحالی ابدی است زیرا اسلام در پی آن است و به انسان سفارش می‌کند که در جستجوی آن نوع از شادی و خوشحالی باش که دوام داشته باشد نه اینکه پیامد آن عذاب و غمی جبران ناپذیر باشد متأسفانه بسیاری از مردم برای شادی کردن در جشن عروسی، خود و فرزندان شان، مرتکب گناهانی چون استفاده از موسیقی حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت برای دیگران، اسراف، چشم و هم چشمی، فخر فروشی به یکدیگر، پوشیدن لباس های گران قیمت و برگزاری مجالس پرهزینه، تمسخر دیگران، بی توجهی به واجباتی چون نماز و امثال آن می شوند، غافل از این که شادی واقعی و لذت و خوشی زندگی به دست خداست و هیچ گاه با گناه و معصیت نمی توان به عمق شادی رسید. گاهی دیده می شود عده ای برای این کارها عذر و بهانه می آورند که یک شب است و یک شب هزار شب نمی شود و در عروسی باید شاد بود و از این قبیل بهانه های غیر قابل توجیه، در حالی که نتیجه این گونه برنامه ها این است که زندگی با گناه و معصیت خدا شروع شود و برکت از زندگی رخت بر می بندد، در صورتی که در روایات آمده، در مجلس عروسی مؤمن، فرشتگان نازل می شوند و رحمت خدا را با خود می آورند. حال برای این که مجالس خوبی در عروسی ها داشته باشیم که هم مملو از شادی و سرور باشد و هم گناه و معصیت نداشته باشد و هم خانواده و فامیل راضی باشند نکات زیر را پیشنهاد می کنیم:
1. باید ابتدا عروس و داماد ملزم به رعایت آداب اسلامی باشند و مسائل شرعی مثل پوشش، آرایش و سایر مسائل را مراعات کنند و مرتکب کار خلاف شرع نشوند.
2. حتی الامکان زمان مناسبی برای مراسم جشن انتخاب شود مثل ایام میلاد، اعیاد مذهبی یا حتی الامکان شب یا روز جمعه.
3. عروس و داماد در نحوه برگزاری مجلس جشن با هم مشورت کنند و با خانواده های خود نیز صحبت کنند تا هر دو خانواده عروس و داماد هماهنگ عمل کنند؛ در این صورت از دخالت افراد خلاف کار جلوگیری می شود.
4. از افراد هنرمندی که می توانند به خواندن اشعار، بیان لطیفه های مناسب مجلس را شاد و گرم نگه دارند، دعوت بعمل بیاید تا مجلس جشن سوت و کور نباشد و جلوی سوء استفاده بعضی از افراد که در این موقعیت ها می خواهد اشاعه فحشا کنند و دست به کارهای خلاف شرع بزنند، جلوگیری شود.
5. مجلس زنانه و مردانه کاملا مجزا باشد و از اختلاط زن و مرد جلوگیری شود. از رقصیدن افراد فامیل که گاها نامحرم هستند مانند (خواهر عروس و خاله او و .... نزد داماد) در انظار یکدیگر جلوگیری شود.
6. برای کسی که امکانش را داردوتا جایی که توان مالی دارد پذیرایی خوبی از میهمانان داشته باشد زیرا یکی از وسایل شادی بخش همین پذیرایی هاست و می تواند جانشین خوبی برای کارهای حرام باشد. .
7. از افراد متدین و وزین و با شخصیت در مجلس خودتان دعوت کنید زیرا حضور آنها در این گونه مجالس باعث می شود جلوی برخی از کارهای خلاف گرفته شود.
8. از به راه انداختن کاروانهایی که عروس را همراهی می‌کنند و گهگاه عمدا خیابانها و معابر عمومی را سد راه کرده موجب ترافیک می‌شوند جلوگیری شود.
9. از اسراف و تبذیر در مورد غذا و سفره های عقد و ... جلوگیری شود.
10. اگر عروس و داماد توانایی داشتند بعد از مراسم به زیارت مولایمان علی بن موسی الرضا نائل شوند تا زندگی خود را با برکت دعای آن حضرت و خشنودی آقا امام زمان شروع کنند و از او برای کل زندگی و هدایت خود طلب یاری کنند اما این به این معنی نیست که این زیارت به جای مجلس عروسی جایگزین شود ما برای کسانی که امکان ولیمه و خرجی دادن را دارند و می‌توانند مجلس آبرومندی را اداره کنند سفارش نمی‌کنیم که به جای آن به زیارت رفته و زندگی خود را شروع کنند زیرا همچنان که در روایت آمده ولیمه دادن در این امر مستحب است دوم اینکه اجازه دهید امر عروسی به عنوان یک خاطره بزرگ و امر مهم در جامعه باقی بماند زیرا زندگی که بدون خاطره ای شیرین و به یادماندنی آغاز شود فروپاشیدن آن نیز می‌تواند به سادگی انجام گیرد همان طور که عروسی در جامعه ما یک امر مهم و بزرگ تلقی می‌شود همین باعث می‌شود که طلاق در جامعه به این سادگی و راحتی نباشد و این خوب است بنابراین زیارت سرورمان بعد از مراسم عروسی و در آغاز زندگی را سفارش می‌کنیم .
در پایان سفارشی که به هر عروس و دامادی می شود را ذکر می‌کنیم که سعی کنید قبل از شروع به زندگی اطلاعاتی از زنان و مردان و نحوه برقراری رابطه و تعامل با یکدیگر را داشته باشید در این باره کتابهای زیر مفید هستند:
1. آیین همسرداری. آیت الله امینی
2. بهشت خانواده. مصطفوی

به نقل از پرسمان دانشجویی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">