عروسی اسلامی

The islamic wedding- برپایی عروسی بانشاط بدون گناه -العرس الاسلامی

عروسی اسلامی

The islamic wedding- برپایی عروسی بانشاط بدون گناه -العرس الاسلامی

عروسی اسلامی

حتی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله هم برای دختر مکرمه خودشان مجلس عروسی گرفتند، شادی کردند و مردم شعر خواندند. زنها دست زدند و خوشی کردند.
مقام معظم رهبری

طبقه بندی موضوعی

س 1167: آیا رقص محلی در عروسیها جایز است؟ شرکت در این مجالس چه حکمی دارد؟

ج: رقص مرد بنابر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند ، مثل اینکه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود ، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر اینصورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است ؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد، جایز نیست و در غیر اینصورت اشکال ندارد. 


س1168: رقص در مجالس زنانه بدون آهنگ موسیقی حرام است یا حلال؟ و در صورتی که حرام باشد، آیا ترک مجلس بر شرکت کنندگان واجب است ؟

ج: رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل اینکه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود ، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است ؛ در غیر اینصورت هم اگر به گونه ای باشد که شهوت را تحریک کند و یا مستلزم کار حرام و یا ترتّب مفسده ای باشد ، حرام است و ترک آن مجلس به عنوان اعتراض بر کار حرام، چنانچه مصداق نهی از منکر محسوب شود ، جایز است.


س 1169: رقص محلی مرد برای مرد و زن برای زن و یا مرد در بین زنان و زن در بین مردان ، چه حکمی دارد؟

ج : رقص مرد بنابر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند مثل اینکه جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود ، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است ؛ در غیر اینصورت هم اگر به گونه ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد ، حرام است.


س 1171: اگر رفتن به عروسی به خاطر احترام به عادت های اجتماعی باشد آیا بعلت احتمال وجود رقص اشکال شرعی دارد؟

ج: اصل شرکت در عروسی هایی که احتمال رقص در آن ها وجود دارد تا زمانیکه به عنوان تأیید مرتکب کار حرام محسوب نشود و موجب ابتلا به حرام هم نشود ، اشکال ندارد. 


س 1173:زن شوهر دارى در عروسیها بدون اطلاع شوهرش در برابر بیگانگان مى‌رقصد و این عمل را چندین بار تکرار کرده و امر به معروف و نهى از منکر شوهرش در او اثر نمى‌کند، تکلیف چیست؟

ج:رقص زن در برابر بیگانگان مطلقاً حرام است و خارج شدن از منزل بدون اجازه شوهر هم فی نفسه حرام است و موجب نشوز و محرومیت از استحقاق نفقه نیز مى‌گردد.

 

س 1174: رقص زنان در برابر مردان در مجالس عروسى روستایى که آلات موسیقى در آنها بکار مى‌رود چه حکمى دارد؟ و تکلیف ما در برابر آن چیست؟

ج:رقص زنان در برابر بیگانگان و هم چنین هر رقصى که موجب مفسده و برانگیخته شدن شهوت گردد، حرام است و به کارگیرى آلات موسیقى و گوش دادن به آنها هم اگر به صورت لهوى و مطرب باشد، حرام است و وظیفه مکلّفین در این موارد نهى از منکر است.

 

س 1175: رقص کودک ممیّز در مجالس زنان یا مردان، اعم از این که پسر باشد یا دختر، چه حکمى دارد؟

ج: کودک غیر بالغ چه پسر و چه دختر تکلیفى ندارد ولى سزاوار نیست افراد بالغ او را تشویق به رقص کنند.

 

س 1177:رقص مردان در برابر زنانى که از محارم آنان هستند و هم چنین رقص زنان در برابر‌ مردانى که از محارم آنان هستند، اعم از این که سببى باشند یا نسبى، چه حکمى دارد؟

ج:در رقص حرام فرقى بین مرد یا زن نیست و هم چنین فرقى نمى‌کند که در برابر محرم باشد یا در برابر نامحرم.

 

س 1179: «دبکة» چه حکمى دارد؟ (نوعى رقص محلى است که در آن افراد دستها را به هم انداخته و به گونه‌اى هماهنگ پاهاى خود را همراه با پرش و حرکات بدنى به زمین مى‌کوبند که صداى شدید و منظمى ایجاد مى‌کند.)

ج: دبکة حکم رقص را دارد. بنا بر این اگر به گونه‌اى باشد که شهوت را تحریک کند یا همراه با استفاده از آلات لهو و بصورت لهوى باشد و یا فسادى بر آن مترتّب شود، حرام است و در غیر این صورت اشکال ندارد.

برای مشاهده سوال و جوابهای دیگر که مربوط با «رقص» می باشد به منبع  مراجعه نمایید 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">